Aten luentopäiväkirja 1

Alussa jo kurssin nimikin jätti ison kysymysmerkin vellomaan yläpuolelleni, mitä tämä kurssi oikein käytännössä tarkoittaa? Jo ensimmäisellä luennolla kohdaltani tultiin kysymään aiempia tietojani käsityksiäni sekä odotuksiani kurssilta, enkä osannut vastata yhtikäs mitään. Myönsin olevani aivan hukassa, mutta ei auttanut kuin avata silmät ja katsoa mitä tulevan pitää.

Jo opintojen alkuvaiheessa huomasin, kuinka kaikki tärkeä tieto löytyi netin eri oppimisympäristöistä. Ja tottahan toki, joka ikisellä kurssilla tai aiheella tuntui olevan eri ympäristö. Päästyäni läpi sekavasta alkuhässäkästä ympäristöt ovat alkaneet tuntua käytännöllisiltä ja erittäin hyödyllisiltä. Harjoitusryhmissä sai myös hyvää opetusta oppimisympäristöistä ja siksi oli hyvä saada tämä kurssi juuri opintojen alkuun.

Olin luennoilla koko ajan vähän epäileväinen teknologian uusia mullistuksia kohtaa ja myönnän olevani edelleen, mutta selvästi vähemmän. Jotenkin uusien välineiden opetteleminen tuntuu työläältä ja teknologiset vempeleet tuntuu tällaiselle alan aloittelijalle niin haastaviltakin. Aion kuitenkin opintojen ja tulevan työurani aikana tosissani saada itseni rohkaistua mukaan hyödyntämään teknologiaa opetuksessa. Kuitenkin teknologian monet erilaiset mahdollisuudet ja variaatiot voivat elävöittää opetusta ja oppilaatkin saadaan kiinnostumaan eri tavalla. Tasainen suorittaminen jäisi näin vähemmälle luokan arjessa.

Tärkeimpänä havaintonani kurssilta pidän, että sisäistin teknologian olevan läsnä tulevaisuuden opetuksessa ja minun täytyisi se ainakin jollain tasolla hallita. Kauas on tultu teknologian suhteen omista alakouluajoistani, mutta muistan edelleen sieltä kuinka saatoin vähän aliarvioida opettajia, joilla huomasin olevan mielestäni jopa vanhentuneetkin tavat erilaisissa tilanteissa. Teknologian ja opetuksen kehityksessä tulee pyrkiä pystymään mukana, koska en halua tulevaisuudessa että minun toimintatapojani pidetään vanhentuneina.

Teknologian käyttö ei ole kuitenkaan mielestäni idioottivarmaa, eli laitteet ja vempaimet saattavatkin lakata toimimasta milloin tahansa. Tällöin opettajalla tulee olla muitakin menetelmiä käytössään. Juuri tämän takia itse pidän edelleen tärkeänä perinteisten opetusmenetelmien olevan priorisoituna ykköseksi ja teknologian tulevan sitten sen tueksi. Muistan myös luennoilla tämän pointin tulleen esille hyvin.

About apaloste

kivenkova cowboy
This entry was posted in '. Bookmark the permalink.

3 Responses to Aten luentopäiväkirja 1

  1. Pingback: Luentopäiväkirja 2 | Essi & Tytti

  2. Pingback: Luentopäiväkirja 2 | VakaDays

  3. Pingback: Luentopäiväkirja 2 | Opiskelijaelämää(?)

Leave a comment